Andaluzja – subiektywny program zwiedzania cz. 2

Andaluzja to jedna z najbardziej fotogenicznych krain w Hiszpanii. Nazwa pochodzi od arabskiego – Al-Andalus – „stać się zielone na koniec lata”. Zamieszkała między innymi przez idącą w setki tysięcy mniejszość andaluzyjskich Cyganów, którym Hiszpania zawdzięcza wszystkie kolory i dźwięki flamenco. To właśnie z andaluzyjskich portów wypłynął Krzysztof Kolumb na poszukiwanie Nowego Świata. Co jeszcze? Jest wyjątkowa ze względu na widoczne tam do dzisiaj wpływy kultury arabskiej. 

Kiedy Maurowie w 711 roku najechali Półwysep Iberyjski, nie było tam jeszcze Hiszpanii, a jedynie zamieszkała przez Wizygotów i inne ludy była prowincja rzymska. Ziemie te na kilka stuleci dostały się pod panowanie wyznawców Allaha, co w efekcie doprowadziło między innymi do rozkwitu całego regionu. W czasie panowania muzułmanów, Kordoba, która nawiązała ożywione kontakty handlowe z miastami Maghrebu, stała się w 1000 r. największą w Europie metropolią zamieszkałą przez kilkaset tysięcy mieszkańców. Dla porównania Londyn w XII wieku szczycił się populacją ok. 12 000 osób, a Paryż  dopiero w XIII osiągnął 100.000.

Szczególnie godna polecenia jest wizyta w kordobańskiej Mezquicie, która na przestrzeni wieków zmieniała swoje przeznaczenie, raz będąc katolickim kościołem, a raz meczetem. Kiedy w 711 roku Maurowie zajęli Kordobę, mieszczący się tam budynek kościoła został podzielony na część katolicką służącą jako kościół i muzułmańską z meczetem. Wkrótce część katolicka została zlikwidowania. Po odbiciu tych ziem przez katolików przez pewien czas były meczet, bez przeprowadzania przebudowy, a jedynie po pobieżnym poświęceniu, służył katolikom jako kościół. I wreszcie w XIII wieku dodano do niego wypełnioną światłem nawę kościelną, kontrastującą z mrokiem meczetu.

Poza meczetami w Andaluzji warto zwiedzać również pozostawione przez Maurów twierdze i pałace. Każdy gracz Cywilizacji na pewno kojarzy otoczoną ogrodami siedzibę mauretańskich kalifów – Alhambrę, znajdującą się na wzgórzach Granady. Natomiast świetnie zachowane mozaikowe wnętrza i zielone ogrody sewilskiego Alcazar są do granic możliwości eksploatowane przez współczesnych twórców kinematografii (służył m.in. jako scenografia dla „Królestwa Niebieskiego”, a ostatnio jako pałac rodu Martell w „Grze o tron”).

Dziś przechadzając się po zabytkach takich miast jak Sewilla, Kordoba czy Granada można podziwiać piękno arabskiej architektury i sztuki zdobienia. Islam zakazuje przedstawiania zwierząt i ludzi, stąd też ściany budynków i naczynia pokrywane były przede wszystkim geometrycznymi i roślinnymi wzorami. Wynika to z przekonania, że piękno boga wynika nie z jego cielesnej postaci, ale nieskończonej mądrości. Czczenie jego wizerunku mogłoby doprowadzić do nieporozumienia i kultu jego postaci, a nie mądrości, miłości i tego co bóg w istocie reprezentuje. Tak więc aby móc w pełni zachwycić się nad geniuszem stworzyciela nie należy poszukiwać jednoznacznego piękna wizerunku, ale raczej  kontemplować piękno abstrakcyjne, znacznie bardziej angażujące myśli odbiorcy i prowadzące do skierowania naszych rozmyślań w stronę boskości. Jest to też zgodnie z tą koncepcją, piękno obiektywne, uniwersalne i nieskończone.

Na nasz podziw zasługuje również matematyczna finezja proporcji zastosowanych przez Maurów przy budowie. Kompleks złożony z twierdzy, pałaców i ogrodów zbudowany została według następującej zależności matematycznej:

alham-81

Pałac w Granadzie miał stanowić opisany w Koranie Raj na Ziemi. Według Koranu sprawiedliwi przestrzegający reguł świętej księgi, mogli zostać nagrodzeni rajem na ziemi – miejscem, w którym wierny może odbierać piękno każdym swoim zmysłem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s