W ciągu ubiegłych dwóch miesięcy zdołaliśmy przejść przez cały cykl życia produktu. Zakup, użytkowanie, nagła utrata, procedura reklamacji z producentem. Oto jak wygląda kupowanie drona w Singapurze.
Gdzie kupić drona w Singapurze
W Singapurze pojawiliśmy się ponieważ nasza trzydziestodniowa indonezyjska wiza zbliżała się ku końcowi. Spędziliśmy tam tylko dwa dni, które przeznaczyliśmy na zwiedzanie i zakupy.
Mieszkaliśmy w hostelu Bunc w Little India (który zresztą mocno polecamy). W okolicy polecano nam dwa miejsca, w których można zakupić dobry sprzęt elektroniczny: Sim Lim Square, znajdujący się jakieś 300 metrów od hostelu, oraz Mustafa Center. Przygotujcie się na twarde negocjacje.
Sim Lim Square
Na pierwszy ogień poszedł Sim Lim Square. Ponoć pierwsze dwa piętra są nastawione na turystów, przez co warto je ominąć i od razu wjechać na wyższe poziomy.
Wbrew pozorom drony nie są tam popularnym produktem i w całym markecie znaleźliśmy może dwa stoiska, w których były dostępne. Ostatecznie kupiliśmy go na niewielkim stoisku.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie drona
Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie:
Międzynarodowa gwarancja
Pomimo, że sprzedawca zapewniał nas, że dron firmy DJI posiada międzynarodową gwarancję to przed zakupem polecam zapoznać się z dokładnymi warunkami takiej gwarancji. Już w trakcie procedury reklamacji przekonaliśmy się, że DJI ma wprowadzoną regionalizację i nie było łatwo przekonać wsparcie DJI by nowy dron został wysłany do Polski.
Zwrot podatku
Jeśli zabierasz swojego drona w bagaż i wracacie do domu, to na lotnisku możesz złożyć wniosek o zwrot podatku. Wcześniej, już przy zakupie, upewnij się, że twój sprzedawca jest partnerem programu Global Blue albo podobnego.
Jeśli tak, to przy zakupie sprzedawca powinien zeskanować twój paszport i przesłać do systemu. Otrzymasz potwierdzenie przejścia tej procedury w postaci faktury. Następnie, będąc już na lotnisku, po przejściu bramki i kontroli bagażu, udasz się do oficjalnych stanowisk żeby odebrać zwrot podatku. W naszym przypadku wszystko przebiegło bez najmniejszych problemów.
Zawartość zestawu
Twój sprzęt może być sprzedawany jako samodzielny produkt (tj. sam dron, bez kontrolera), albo w zestawach. My zakupiliśmy zestaw czyli: drona DJI Spark, kontroler, dwie baterie, osłonki do wiatraków (+zapasowe). Cena w Singapurze była o ok 30% niższa niż w Polsce.
W zależności od modelu jedna bateria drona może wytrzymywać od 15 do 30 minut latania. Dlatego właśnie warto kupić zestawy z podwójną baterią. Do tego kupiliśmy tez kartę SD (już w innym sklepie, bo proponowane nam ceny były bardzo zawyżone).
Awaria drona – co robić?
Ponieważ mieliśmy przed sobą jeszcze miesiąc wakacji, rozdziewiczaliśmy drona na indonezyjskiej ziemi. Wchodził z nami na wulkany, był na spacerach po mieście i wycieczkach snorkelingowych. Aż tu pewnego pięknego dnia, kiedy wychodziłam z morza na plaże w Menjangan, Daniel poinformował mnie, że go straciliśmy.
Bez ostrzeżenia o tym by system napotkał jakieś problemy, charakterystyczne bzyczenie ustało i dron zniknął z horyzontu. Pogoda była akurat słoneczna, wokół nie było żadnych przeszkód w jakie mógłby wpaść dron, w związku z czym po godzinie poszukiwań doszliśmy do wniosku, że musiało dojść do awarii. Napisaliśmy więc reklamację.
Procedura reklamacji DJI
Sprawę udało się bardzo szybko załatwić. Napisaliśmy maila do Biura Obsługi Klienta DJI. Byli w pełni przygotowani do rozpatrywania tego typu przypadków. W celu rozpatrzenia reklamacji i ustalenia czy do utraty drona nie doszło z naszej winy musieliśmy przesłać im:
- numery seryjne drona
- logi z aplikacji
- opis sytuacji
Zgłosiliśmy również utratę karty pamięci oraz dodatkowych osłonek na wiatraki.
Rozpatrzenie reklamacji w DJI
Reklamacja została w kilka dni rozpatrzona i bez zbędnych wyjaśnień DJI wzięło na siebie winę za utratę drona. Niestety, okazało się, że całkowita rekompensata straty jest możliwa tylko jeśli drona odbierzemy sobie w Singapurze, czyli tam gdzie go kupiliśmy. Taka opcja zupełnie nas nie urządzała.
W przypadku dostarczenia drona do krajów Unii Europejskiej, DJI oferuje jedynie bony na zakup, uprawniające jedynie do 70% zniżki. 30% musieliśmy wyłożyć sami, co biorąc pod uwagę polskie ceny doprowadziło do sytuacji, w której całkowicie zniwelowana została oszczędność dokonana na zakupie w Singapurze.
Ale!
Nie wiemy czy przypadkiem, czy też w związku z naszymi dodatkowymi żądaniami, wygenerowany dla nas voucher na darmowe zamówienie obejmował również dodatkowy kontroler, kartę pamięci i osłonki na wiatraki.
Złożyliśmy więc zamówienie na wszystkie te sprzęty. Dzięki temu wyszliśmy w miarę na swoje. Nie wiemy jednak czy jest to standard przy reklamacjach.